Suunniteltu raskas junavarikko tuhoaa EU:n luontodirektiivin suojelukohteita Espoonlahden pohjukassa

Suunniteltu varikkoalue on vanhaa merenpohjaa, jossa savi- ja liejukerros on yli 15 metriä. Happaman sulfaattisaven esiintymisen todennäköisyys on suuri. Maasto on tasaista. Pohjaveden pinnan taso on lähellä maan pinnan tasoa ja maan pinta on lähellä meren pinnan tasoa. Varikko sijaitsisi merkittäviltä osin tulva-alueella. Alueen osittainenkaan kuivattaminen on käytännössä mahdotonta. Hulevesien hallinta näissä oloissa on erittäin vaikeaa.

Mahdollinen rakentaminen edellyttää syvää paalutusta ja maanpinnan korottamista täytemaalla. Erityisen riskin koko Espoonlahdelle aiheuttaa sulfaattimaan vapauttamat myrkylliset rikki- ja metalliyhdisteet. Niiden vaikutukset on täysin sivuttu kaikissa julkaistuissa varikkosuunnitelmissa.

 Espoonlahden Natura-alue on lähimmillään vain noin 50 metrin päässä suunnitellusta varikosta. Natura-alueen suojelukohteina ovat: rannikon laguunit, laajat matalat lahdet, merenrantaniityt, kosteat suurruohoniityt, jalopuumetsät, lehdot sekä hakamaat ja kaskilaitumet. Alueella on merkittäviä meriuposkuoriaisen kantoja. Laji on EU:n luontodirektiivin suojelema ja Euroopassa sitä on havaittu vain Suomessa. Espoonlahden pohjukka on yksi eteläisen Suomen merkittävimmistä muuttolintujen levähdysalueista.

Massiiviset maan läjitykset, paalutus ja happamien hulevesien hallinta ovat suuria riskejä kaikille EU:n luontodirektiivin mukaisille suojelun kohteille.

EU:n oikeuskäytännön mukaan on ilmeistä, että haitallisesti Natura 2000 -alueeseen vaikuttavasta suunnitelmasta tai hankkeesta komissio on voinut antaa toteuttamista puoltavan lausunnon vain silloin, kun hankkeella on ollut yleisen edun kannalta pakottavia syitä. Syyt ovat tällöin liittyneet ihmisten terveyteen tai turvallisuuteen, tai niillä on ollut ensisijaisen tärkeitä suotuisia vaikutuksia ympäristöön tai ne ovat olleet muulla tavalla pakottavia. – Näitä ehtoja Espoonlahden varikkosuunnitelma ei täytä.

Käy myös lukemassa loistava asiaan liittyvä postaus Luoman ja Mankin ympäristön puolesta -sivustolta. Lue myös toinen blogikirjoituikseni tästä aiheesta: https://hannuvaltanen.fi/2021/05/25/kertomus-luoman-kylaa-uhkaavasta-raskaasta-junavarikosta/